Voortgang

Hebben ze dat meteo examen nu al gehaald? Is hij nu al solo? Zit ze al op de Baron? Deze en andere vragen worden hieronder beantwoord. Van elke Aeronaut staat in het schema de progressie tot nu toe.

Naam
Theorie
Solo
VFR
IFR
Wing
FNPT2
Baron
MCC
BC/AYA
COVA
Type
Bart Adriaanse                      
Bas de Laat                      
Bas Martens                     MD11
Beltran de Jong                     747
Bram de Poorter                     MD11
Coen van Weerdenburg                      
Dennis Verbeten                     777
Emiel Snippert                     MD11
Filip Susnja                      
Guido van Houwelingen                     MD11
Guillermo van de Ven                      
Igor Maric                     747
Lude Leuvelink                     MD11
Marjolein van Zuuk                      
Mark Otto                     MD11
Martijn Puts                     777
Michael Elzenaar                     MD11
Mike Weijers                      
Pieter Zwakman                     777
Rick Dijxhoorn                      
Sander van Dalen                      
Sjoerd van Brussel                      
Sjoerd van der Wees                      
Stef Bekker                     777
Steven Goldman                     777
Thomas Houben                     747
Tim Hermanns                      
Tim Ooms                      


Gehaald

Bovenstaand schema bevat alle onderdelen van de opleiding. Allereerst de Theorie, dit zijn CBR examens in 14 vakken, deze examens moeten afgelegd zijn voor vertrek naar Amerika.

Het Amerika traject bestaat uit 4 verschillende momenten. Allereerst ga je VFR (op zicht vliegen) kennis maken met het vliegtuig, na ongeveer 12 vluchten ga je voor het eerst alleen vliegen
(Solo). Tijdens VFR vliegen wordt je telkens getest op progressie, uiteindelijk sluit je VFR af. Dan begint het IFR traject, dit is vliegen op instrumenten. Ook dit traject sluit je weer af en dan komen de 'examen' vluchten voor je CPL, je Commercial Pilot's License. Als je deze CPL vluchten hebt gedaan, krijg je je Wing.

Daarna ga je naar Nederland terug om eerst in een simulator (FNPT2) te leren vliegen met een meermotorig vliegtuig. Daarna ga je dat in het echt doen op de Beechcraft Baron 58. Aan het eind van het Baron traject heb je je multi engine rating, een aanvulling op je CPL.

Na de Baron komt de MCC, de Multi Crew Course. Hier leer je samenwerken als team in de cockpit met captain, en co piloot en co co piloot op een full flight simulator. Na de MCC krijgen wij waarschijnlijk ITQ, een serie vluchten wederom op een full flight simulator. Na afloop van deze ITQ hebben we de opleiding afgerond en zijn we in het bezit van een frozen ATPL license waarmee we bij KLM en andere maatschappijen kunnen solliciteren.

De volgende 4 punten zijn voor het KLM aanname traject. We worden weer psychologisch onderzocht, vliegen 2 dagen in een full flight simulator om onze kunstjes te laten zien tijdens de grading en komen voor de heren van de aanname commissie,de COVA. Als we aangenomen worden is het wachten op het type, dit is het type vliegtuig waar je op mag vliegen bijvoorbeeld de 737, 747, 777, MD11, Fokker 50/70/100 of de A330.

Begin 2009 zouden alle Aeronauts in principe de opleiding hebben afgerond.

Niet gehaald
Mee bezig